Головна » Файли » mmc

Когнітивне моделювання
18.02.2014, 19:31

Мета когнітивного моделювання - виявлення найістотніших (базисних) чинників, характеризуючих "прикордонний" шар взаємодії об'єкту і довкілля, встановлення якісних (причинно-наслідкових) перетинів поміж ними, тобто. які взаємовпливу надають чинники друг на друга під час зміни. Взаимовлияния чинників відбиваються з допомогою когнітивної карти (моделі), що дає знаковий (зважений) орієнтований граф.

Наявність такої інформації - основа визначення цілей (напрямів) розвитку та шляхів її досягнення, вироблення стратегію розвитку. Когнитивное моделювання з урахуванням проведеного ситуаційного аналізу дозволяє підготувати альтернативні варіанти рішень щодо зниження ступеня ризику в виділених проблемних зонах, прогнозувати можливі події, які можуть опинитися найважче позначитися в становищі округу, регіону.

Основними компонентами будь-який педагогічної технології є дидактичні цілі й завдання, методи, форми і кошти навчання. З метою виявлення значимості основних компонентів проектних технологій навчання інформатики серед вчителів інформатики (всього 53 людини) було проведено анкетне опитування. Результати анкетного опитування показали, понад половина вчителів (60%) вважають, що пріоритетна мета застосування проектних технологій під час уроків інформатики полягає у формуванні дослідницьких навичок учнів, 30% - у формуванні навичок роботи за комп'ютером, 10% - у розвитку навчальних компетенцій.

Цілком розійшлися вчителя в думці щодо дидактичних завдань, що розв'язуються у ході застосування проектних технологій навчання. Так, 26% вчителів вважають, що значуща завдання - це формування навичок інформаційно-пошукової культури учнів, стільки ж - формування навичок экспериментально-исследовательской діяльності, 24% - формування навичок колективної безпеки й груповий роботи, стільки ж - формування навичок навчальної діяльності. Отже, вважатимуться, що це названі завдання мають рівноцінне дидактичну значення.

Вчителі майже одностайно відповіли, що етапами проектної діяльності учнів є: постановка проблеми, планування, дослідження, отримання результатів і звіт. Лише одна вчитель висловив думку, що етап планування необов'язковий, і іще одна - що ні обов'язковий етап захисту.

Середня оцінка відсоткового співвідношення часу, яке вчитель витрачає тих чи інші засоби навчання такі: объяснительно-иллюстративные методи - 18%, репродуктивні - 15%, самостійна робота учнів - 30%, контроль і корекція знань - 16%, рефлексія навчальної діяльності - 10%, інші засоби навчання - 7%. Отже, проектні технології навчання передусім ориентированны на самостійну роботу учнів. Тим більше що відомо, що з всьому своєму дидактическом потенціалі, його вимагає особливою організації процесу, інакше самостійна робота може перетворитися на "тупцювання дома", або "спрямування неправильному напрямі". Тобто вчитель має переходити налаштувалася на нові прийоми навчання, у яких пріоритетним стає моніторинг діяльності учнів. Більше значення набувають методи мотивації і стимулювання.

Серед методів мотивації і стимулювання вчителя вважають, що найбільше часу необхідно приділяти методам заохочення (47%) і змагання (36%), проте необхідні зміни і такі методи, як (12%). На застосування інших методів відводиться 5%.

Поєднання за часом колективних, групових і індивідуальних форм організації занять приблизно однаковий: 27% - колективні, 38% - групові і 35% - індивідуальні. Однак, порівняно з традиційними технологіями навчання збільшення групових і індивідуальних форм організації занять породжує ще одне особливість проектних технологій навчання, вчителі повинні організовувати диференційовано навчання, що, як відомо, більш занадто багато роботи порівняно традиційним (усередненим) навчанням.

Час, відведене на форми організації занять, класифікованих за активністю учнів, таке: лабораторний практикум - 24%, урок самостійної роботи - 20%, позаурочна самостійна робота учнів - 22%, лекція - 18%, дискусія, диспут - 16%. Отже, пріоритетною стає самостійна робота учнів, що, як говорилося вище, тягне у себе деякі загрози.

Чудова від традиційних технологій навчання співвідношення методів і форм організації занять породжує нового статусу і навчительство у процесі проектних технологій навчання, це вчитель консультант (його відзначили 80% вчителів) чи учитель-соратник (20% вчителів), який і помиляється разом із дітьми. З відомих форм спілкування учитель-ученик, це спілкування основі загального інтересу, що сприяє створенню комфортних умов розкриття особистісних здібностей і задатків учнів, тобто з'являються умови для реалізації личностно-ориентированного навчання.

Ранжирование за рівнем значимості задля досягнення цілей навчання аспектів діяльності учнів дало такі результати (в дужках зазначений ранг):

- придбання навчальних знань (9);

- вміння виділяти проблеми освіти й шляхи їхнього розв'язання (9);

- аналізують інформацію (11);

- систематизація даних (11);

- пошук інформації (12);

- гнучкість мислення (здатність зрозуміти й прийняти чужу думку (15);

- відстоювати свою думку (16);

- вміння запитувати у тих поставленої проблеми (17).

Отже вчителя вважають, що проектні технології навчання сприяють, передусім, формуванню навчальних компетенцій, придбання нових знань й уміння виділяти проблеми освіти й шляхи їхнього розв'язання.

Результати ранжирування за рівнем ефективності застосування засобів під час уроків інформатики такі (в дужках зазначений ранг):

- мережні ресурси Інтернет (11);

- електронні підручники (12);

- електронні енциклопедії (13);

- некомпьютерные кошти навчання (друковані підручники, довідники тощо.) (18);

- офісні докладання Windows (21);

- навчальні гри за комп'ютером (25).

Необхідність виходу до Інтернету потребує гарного матеріального забезпечення і легальною фінансовою підтримки проектних технологій навчання, що, з погляду, є слабкої стороною цих технологій (по крайнього заходу, у сучасних умовах).

Ранжирование вчителями за рівнем значимості результатів проектної діяльності дало такі результати (в дужках зазначений ранг):

- придбання навичок інформаційно-пошукової і дослідницької діяльності (5);

- розвиток особистісних якостей учнів (8);

- розширення й поглиблення знань по основним змістовним лініях базового курсу інформатики (10);

- вдосконалення навчальних компетенцій (11);

- формування навичок колективної діяльності учнів (12);

- вміння аргументовано відстоювати свою думку (12);

- засвоєння навчального матеріалу відповідно до змістом освіти (13);

- ось уміння представити отримані результати в наочної формі (14);

- здатність рефлексивної оцінки своєї діяльності (15).

Ми вважаємо, що досягнення названих успіхів у процесі проектних технологій навчання під час уроків інформатики є сильною стороною цих технологій.

Як підсумку, зобразимо таблицю, у якій зазначимо сильні й слабкі боку проектних технологій навчання, можливості і загрози для.

Таблиця.

Результати когнітивного аналізу особливостей проектних технологій навчання під час уроків інформатики у шкільництві.

Сильні бокиСлабкі боку

Результати:

• придбання навичок інформаційно-пошукової і дослідницької діяльності;

• розвиток особистісних якостей учнів;

• розширення й поглиблення знань по основним змістовним лініях базового курсу інформатики;

• вдосконалення навчальних компетенцій;

• формування навичок колективної діяльності учнів;

• вміння аргументовано відстоювати свою думку;

• засвоєння навчального матеріалу відповідно до змістом освіти;

• ось уміння представити отримані результати в наочної формі;

• здатність рефлексивної оцінки своєї діяльності.

• Збільшення навантаження на вчителя.

• Необхідність хорошого матеріально-технічного оснащення комп'ютерних класів.

• Збільшення на неї (що з виходом до Інтернету).

МожливостіПогрози
Розкриття особистісного потенціалу учнів, їх здібностей і задатків.Збільшення частки самостійної роботи учнів може знизити їх пізнавальну активність.

Отже, проектні технології навчання мають високий дидактичний потенціал. Проте їх невеличке поширення сучасної школі пов'язано, з погляду, з недостатнім матеріально-технічним забезпечення комп'ютерних класів до шкіл і непідготовленістю вчителів до організації проектної діяльності учнів. Остання проблема вирішується в Чувашском республіканському інституті навчання вчителів у межах програми корпорації Intel «Навчання майбутньої».

Категорія: mmc | Додав: mmc
Переглядів: 250 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: